Itt a felmondások időszaka!
5 dolog, amit soha ne csináljon egy felmondásnál!
Ismét közeledik az év vége, így természetes, hogy a cégek többsége már megtervezte a jövő évi költségvetést, azzal együtt a létszámokat is. Ezzel kapcsolatban hátra van még egy nehéz feladat, mert az esetleges munkaviszony megszüntetéseket végre kell hajtani. Munkavállalóként a legtöbbször nehezen viseljük, ha "behívnak a főnök, vagy a HR-es irodájába", és egy friss ropogós felmondó levelet csúsztatnak elénk. Ilyenkor hirtelen felindulásból sokszor követünk el hibákat.
Nézzük meg, mi az 5 leggyakoribb hiba, amit soha ne kövesünk el!
1. Nem veszem át a felmondást!
Igen rossz megoldás, hiszen ha valaki nem hajlandó átvenni a dokumentumot, akkor az közöltnek tekintendő. Ilyenkor - jogvita esetén - a munkáltatónak csupán azt kell bizonyítania, hogy ő megkísérelte átadni a jognyilatkozatot, és ez nem lesz túl nehéz. Ráadásul, ha nem vesszük át a felmondást, akkor annak tartalmát sem ismerhetjük meg.
2. Ott hagyok mindent, és lelépek!
Ez a gyermekes viselkedés sem túl jó megoldás, ráadásul vissza is üthet, amennyiben a kilépéssel járó kötelezettségeinknek nem teszünk eleget, hiszen egy munkaviszony megszüntetésnél eszközöket, valamint a munkakörhöz tartozó feladatainkat is át kell adni.
3. Elkezdek fenyegetőzni egy jó kis munkaügyi perrel!
Még mielőtt bármilyen jogi lépést tennénk a munkaviszony megszüntetésével kapcsolatban, türelmesen olvassuk át a felmondást, ismerjük meg annak tartalmát, és csak ezután mérlegeljük a bírósági eljárás indítását Nem kell sietni, van rá 30 napunk.
4. Elolvasás nélkül aláírom a papírt!
Ugye ezt nem kell elmagyaráznom? Ilyet soha nem teszünk, más helyzetben sem! Nyugodtan olvassuk el a nyilatkozatot, és ha az abban szereplőkkel nem értünk egyet, jelezhetjük a munkáltató felé. Ezzel ugyan sokra nem megyünk, legfeljebb egy kicsit megnyugszunk tőle, hogy kifejeztük egyet nem értésünket, és elmondhattuk a véleményünket. Ha vitatjuk az abban foglaltakat, akkor még mindig terelhetjük jogi útra a dolgot.
5. Nem írom alá a felmondást!
Nem is kell, hiszen ez a munkáltató egyoldalú jognyilatkozata, szigorú értelemben aláírni nem kell, csupán átvenni, amit persze általában az aláírásunkkal kell igazolni.
A fentiekkel összefüggésben munkavállalóként nem árt tisztában lennünk azzal, hogy a munkáltatónak nem kell indokolnia a felmondást,
- ha a munkavállaló a Munka Törvénykönyve szerint nyugdíjasnak vagy vezetőnek minősül,
- próbaidő alatti azonnal hatályú felmondás esetén,
- érvénytelen munkaviszony esetén,
- határozott idejű szerződés esetén, ha a munkáltató a munkavállaló számára 12 havi, vagy ha a határozott időből hátralévő rész ennél rövidebb, a hátralévő időre járó távolléti díjat kifizeti.
Amennyiben szeretne hírlevelet kapni a legérdekesebb munkaügyi témákról, ezen a linken feliratkozhat: http://form1.listamester.hu/forms/9216/35078.html
Ha tetszett a cikk, kövessen minket a Facebookon is: https://www.facebook.com/munkaugyerthetoen